fluen

Historien

1996

Begynnelsen:

Henning, Dennis og Eddie fant ut at de skulle ta en fisketur i Vormedalen i Hjelmeland ,hvor vi var for øyeblikket. gikk til et ok fiskevann men fikk ingenting helt til Henning fant ut at han ville prøve litt i elva som førte til vannet vi var i. Det var et øyeblikk som forandret vår hverdag dramatisk. Henning halte inn fisk etter fisk i den grunne elva hvor vi ikke hadde sjangs å fiske med slukstengene våre, derfor skulle vi rett til butikken på mandagen for å kjøpe fluestenger og mente at nå skulle vi også få fisk ( det var jo ingen sak å kaste flue mente vi, hadde jo sett hvordan Henning gjorde det)  Etter en stund med kos rundt leirbålet fant vi ut at vi skulle gjøre dette til et årlig foretak og etter mye lått og løye kom vi på navnet trestokkfestivalen siden woodstock allerede var brukt.. se side 1 i boka til Dennis.Mandagen kom og vi for til Andor for å kjøpe fluestang, men vi fant fort ut at vi måtte ha litt trening før de helt store kastene ville komme så vi kjøpte forskjellige videofilmer om temaet.

1997:

hele vinteren hadde vi sett på treningsvideoene og trent til årets fluefiske og følte at vi begynte å få taket på kastinga, sommerferien kom og så var det tid for den årlige turen vår som gikk til hytta i Kvandal se side 3 teknikken vår trengte nok enda litt finstemming men turen bar frukter og alle fikk fisk selv om to av oss måtte ty til slukkstanga :-)

1998:

Turen i år gikk til Bergen hvor Henning bor og det ble fisket på Sotra og slukstengene ble lagt bort for godt (nesten) dette året fikk alle fisk på fluestanga og fra nå av var det kun tørrfluefiske som gjalt for oss da det var et utrolig kick å se auren komme opp og glefse i seg flua vår.

1999:

Gullflua ble til. Morten ble den første som fikk dette gjeve trofeet med en fisk på 380 gr tatt med tørrflue. Turen i år gikk til Skjedhål som er nesten 1100 moh se Side 11 reglene for Gullflua er bra beskrevet  i Staalverksnytt (se under presseoppslag øverst)

2000:

Heggelivannet i Hjelmeland ble besøkt i år som storturen, med stort hell se side 40 ellers var vi i Ingetjønn på Forsand litt senere på året. vi hadde alle et megabra fiske dette året.

2001:

Hovedturen i år gikk til Kalvetjønn side 17 hvor tre vann med forsjellig fiskestørrelse ligger som perler på en snor men vi holdt oss selfølgelig mest ved indre kalvetjønn som hadde de største fiskene men når det ble for lenge mellom vakene trakk vi nedover til mitre og nedre hvor fisken er mindre men sultnere. Dette året hadde vi også en tur til Storeskovann som er en kjempeplass som har gitt oss mange gode stunder, men om du skulle finne et vann på kartet som heter det samme er det garantert ikke vårt ;-))

2002:

Det ble nok en tur til Kalvetjønn og Storeskovann som aldri svikter, men også Sandvatnet i Årdal, Ingetjønn på Forsand og Frigårdsheia i Hjelmeland ble besøkt. side 32

2003:

Hardangervidda nasjonalpark (Snerro) ble hovedturen i år, Sandvatnet i Lyngsheia ga mersak i fjor så i år måtte vi tilbake side 45 men denne gang hadde vi med båt for å komme til andre siden som lokket enda mer, men det er ikke alltid fiskelykken står oss bi så det ble et heller bedrøvelig fiske denne gang, dessuten fikk vi et skikkelig grisevær men det er da koselig i lavoen også :-) 2. turen dette året gikk til Lysestølen i Lysebotn som ble en opptur i forhold til Sandvatnet.

2004:

Kvednavannet i Årdal side 59 ble hovedturen i år bra fiske og fin størrelse

2005:

Vongsen og Røssdalen ble teltplassene i år med gode fiskeopplevelser, og som alltid er det kjempegodt å komme seg ut på tur side 66

2006:

10års jubileum.

I år skulle vi dra langt vekk og fiske annet enn ørret så det ble Femundsmarka på jakt etter sik, harr og gjedde, fiskemessigt var det så som så, vi fikk bare harr men alle fikk iallefall så det var godt nok for oss, og vi fant ut at varmrøykt harr var en delikatesse. ellers var det en kjempefin tur se Turinfo andre turer var Sundmork, Kalvetjønn og Storeskovann.

2007:

Rågelåni i Sirdal side 97 er en plass vi skal tilbake til se Rågelåni info kjempetur selv om vi var litt uheldige med været da det blåste hele turen bortsett fra siste dagen selfølgelig.. da ble det tatt fisk på 600gr her. i år ble også Troppavannet også besøkt en helg, ok tur men fryktelig mye knott.

2008:

1. turen iår gikk til Vassbotn i Forsand en kjempefin tur med kano over eianevatnet førte oss til Vassbotnvatnet, en perle av en plass men dessverre med altfor mange småfisk. Hovedturen gikk til Kvennavassraget på Hardangervidda 12. Juli men mye vind sammen med iskaldt smeltevann ødela litt, men alt i alt en kjempefin tur. Beste turen i år gikk til Finnabuvatnet i Suldal

29. - 31. August, kjempeplass med mye stor fisk og været var topp

2009:

Ble startet med at vi holdt vårt første kastekurs for annsatte på Scana steel, kurset ble en suksess og vi vet at mange av dem som var på kurset har fisket endel med fluestang og fått fisk, fluen.net gratulerer :-)

1. fellestur i år ble til Kvanndalen 4-7 juni, en kjempefin tur som ga oss mye fin fisk og mange gode opplevelser. Hovedturen skulle blitt en real gåtur fra Jørpeland til Fundingsland men det ble det ikke noe av da en av oss fikk ryggproblemer, derfor ble det en tur til Maratangen 6-9 Juli. siste fellestur ble Håhellervannet i Sirdal 18 - 20 Sept ikke så veldig bra fiskemessigt denne gang men plassen er en perle og vi skal tilbake til samme området  i 2010

2010:

Ble preget av en konstant nordavind med dertil hørende forholdsvis lite fisk, men noen oppturer ble det lell, som foreksempel turen til Lyngdal i Juni, hvor det ble 2 personlige rekorder Hans Olav med 1020 gr og Eddie med 820 gr :-) en kjempetakk til Alf Kåre Vesterhus som inviterte oss! og første turen til Sirdal, da tre av gjengen var på tur og de traff blink på vårflueklekking. Oppildnet av dette ble hovedturen lagt dit, men da var det selvfølgelig nordavind og lite innsekter. Nok en personlig rekord ble satt i Hjelmelandsheia av Gisle med 700gr :-)

2011:

Et godt fiske år :-) vi fikk masse fisk overalt dette året, I april tok Dennis og Eddie en tur til Aberdeen å fisket put and take fisk, morsomt nok det, selv om de nok var en hel del sløvere enn villfisken her hjemme.

Neste store opptur kom da vi tok en tur til Tussevann i mai, et elendig vær med vind og snø la ingen demper på verken oss eller auren, her satte André ny pers med 865 gr :-).

Neste telttur ble også en fulltreffer, Lomsli i juni med døgnflueklekking sier nesten alt, her tok Magne og Dennis de største på 710 og 855gr.

Den helt store oppturen skulle være Finnmark, det var iallefall planen.. slik ble det desverre ikke når vi kom opp i slutten på august var det slutt på finvær og varme, men vi fikk iallefall fisk alle sammen og dessuten var det litt stas å ta røye på tørrflue.

Storfisken som skulle tas i Finnmark ventet på oss her hjemme, Dennis satte nemlig også ny pers dette året med en kjempe på 1700 gr .-))

2012:

Året startet med en vinterovernatting i Lyngsheia som også ble besøkt senere på året, Kvanndal ble selvfølgelig besøkt, vi var også innom Holta, Ingetjønn, Tjelmavatnet, Mosli og Songesand for å nevne noen av turene dette året.

Tibergfjell ble blandt de mange fiskeløse turene i år,

Sesongen ble startet 25 mars i Norlandsvatnet, da Magne tok den første i år også, Kvanndalen ga oss rikelig med fin fisk i mai, Holtavatnet viste seg også å huse fin fisk i år da vi var der i Juni blåste det krafitg nordavind men det hindret verken oss eller fisken, Tjelmavatnet ble besøkt 2 ganger på rappen i juni men innfidde ikke helt forventningene, men at der bor stor fisk det er vi helt overbevist om, så vi skal nok tilbake der.

25 juli 2012 ble vår nettside fornyet, i november passerte vi 100 000 besøkende :-)))

Og vi fikk vår egen historieavdeling i fluekjelleren.

Mosli ga oss den største til nå Dennis tok en på 435gr men været var som ellers dette året vått og vindfullt det ble derfor med denne ene her.

Hovedturen ble Songesand, disse forbannede bakkene som er så altfor lange og bratte når vi pakker altfor mange godsaker i sekken, men da vi var vel framme ble det suksess her tok Grim ny pers med 380 gr  :-)

Kvanndal ble igjen besøkt i september, da ble gullflua sikret av Eddie helt på tampen av turen med en finfin 505 grammer.

Avsutningsvis tok Eddie sin første Catfish på ca 1,2 kg i Thailand

2013:

24 mars ble det gjort et forsøk på sjøauren i Lervik uten hell, 7 april tok Eddie den første på tørrflue, hele 540 gr i Norlandsvatnet.

16 til 20 mai gikk turen til Kvanndal,mye is og vind de første dagene gjorde at jobben med å få nytt lager av ved i hus ikke gjorde så vondt som om det hadde vert strålende vær og mye vak, endel fisking ble det alikevell tid til og da veden var i hus ble det fisking for alle penga da isen nesten var borte og vinden løyet kraftig. den helt store fisken ville derimot ikke denne gang, Torleif tok den største på 350gr.

Etter dette har vi fisket i lokale vann uten særlig hell bortsett fra en del småfisk rundt 150gr.

Dennis og Torleif tok med seg Kevin og dro på en lang fiskeveekend til Hjelmelandsheiane 18-21 juli, det ble en suksess det ble tatt ca 70 fisk i området 150 - 410 gr.

Deretter ble Nilsebu og Storådalen/Kromsåkvelven besøkt 21 - 25 august som hovedtur litt lite fisk men den største tok Torleif den var respektable 485gr

Siste turen i år ble Kvanndal i håp om repitisjon av julituren, men dengang ei.

Sjøørretsensongen startet for oss 6 okt da ble det tatt 2 av den mindre sorten, som selvfølgelig ble sluppet fri.

Tradisjon tro dro Eddie til Thailand med fluestanga, men det ble heller dårlig da den lokale Bhudda ikke tillot innenlandsfiske.

2014:

Hovedturene dette året ble en real gåtur i Frigårdsheia og et aldri så lite forsøk etter laks og sjøaure i Frafjord.

ellers ble Nordvatnet,Holta, Lomsli, Kvanndal, Kvernavann, Årdalsheia, Åsatjønn og Hjelmelandsheia forsøkt ranet for storfisken :) største fisk i år Magne med flotte 820gr

2015:

ble et snålt fiskeår med snø som aldri forsvant, og som forpurret alle våre planer for året

1 turen dette året skulle gått til Kvandal men snøen gjorde at det var umulig, turen gikk derfor til Sandvika i Fundingsland.

Var en tur til Sirdal i Juli men forholdene der var heller ikke gode for tørrfluefiske da det lå både snø og is enda

Hovedturen skulle være Blåsjø i august men veien var ikke åpnet og isen lå fortsatt på vannet, vi havnet derfor i Kvandal hvor det ble feiret 2 50år's fødselsdager

2016:

Et meget bra fiske og turår, var på (andre) sia av fjorden i April nærmere bestemt Hålandsvatnet og tok på kort tid fin fisk største her tok Gisle den var 510 gr, hoved turen dette året gikk til selveste finnmarksvidda (Vansjohka) denne turen som forøvrig var en 20 års jubileumstur, innfridde virkelig til de høye forventningene vi hadde, her ble det tatt mye stor fisk, største her ble 1770 gr tatt av Torleif, Gisle tok 1250gr Eddie passerte endelig den magiske kilosgrensen på tørrflue.og vant gullflua med respektable 1390gr, og innimellom alt dette ble det et bra fiske på mange av de andre søndagsturene.

2017:

Har stor tro :)

Hele historien om oss

Nye avsnitt kommer hvert år, rull helt ned for siste år's historikk, sidehenvisningene  er alle fra boka til Dennis som er under foto 1996 - 2010